Dzieci uczące się w klasach 1-3, czyli dzieci w wieku od szóstego lub siódmego do dziesiątego roku życia. Cechują się specyficznymi potrzebami w kontekście doboru odpowiedniej literatury. Jak najlepiej im sprostać?

Dlaczego warto zachęcać dziecko do czytania?

Polecamy czytanie książek dzieciom przede wszystkim ze względu na ich wpływ na rozwój intelektualny. To jednak tylko jedna z wielu zalet, które niesie za sobą obcowanie z literaturą od najmłodszych lat. Czytanie wspiera kreatywność, a książki rozwijające wyobraźnię dziecka to szczególnie istotne tytuły, gdyż dzięki nim rodzi się wśród ludzi umiejętność krytycznego myślenia i projektowania rozwiązań. 

Ponadto niewiele rzeczy kształtuje więź dziecka z rodzicem tak dobrze, jak wspólnie spędzony czas przy interesującej książce – w przypadku dzieci nieco starszych – lub zabawie z interaktywną książeczką – w przypadku najmłodszych. Poza tym czytanie wierszyków czy bajek już kilkunastomiesięcznym dzieciom pozwala na zbudowanie w dziecku poczucia bezpieczeństw. W tym wypadku wypływa ze wsłuchiwania się w głos rodzica. Z pozoru nieistotne czytanie pozwala na umacnianie i rozwijanie relacji między rodzicem a dzieckiem. Co przekłada się na kontakty między członkami rodziny w późniejszym okresie życia potomstwa. To szczególnie istotne, gdy zadajemy sobie pytanie “jakie książki czytać przedszkolakowi?”, gdyż to w tym okresie bardzo intensywnie kształtują się więzi rodzinne.

Dzieci w okresie wczesnoszkolnym, czyli w klasach 1-3 szkoły podstawowej, z powodzeniem są w stanie czytać samodzielnie. Uczą się tego zarówno w domu, jak i w szkole. Warto podsuwać im różne pozycje książkowe, a przed tym wykonać przegląd gatunków młodzieżowych książek, który pozwoli nam zdecydować, jakie pozycje warto pokazać dziecku. 

Warto pamiętać, że opowieści zawarte w książkach pozwalają dzieciom na budowanie wrażliwości. Przeżywanie historii wraz z bohaterami skłania najmłodszych do refleksji. Najlepszym przykładem na ten aspekt czytelnictwa jest kultowa lektura “O psie, którym jeździł koleją”. Często wspominamy tę książkę jako pierwszą naszą krótką pozycję, przez którą zostali autentycznie poruszeni, jako ośmio- czy dziesięciolatkowie.

fot. Pexels.com

Najlepsze tytuły dla uczniów klas 1-3

Świetnym wyborem książki dla dzieci w okresie wczesnoszkolnym może być bogato ilustrowane wydanie mitów greckich. Pozwolą one najmłodszym zapoznać się z klasycznymi historiami znanymi ze starożytnej Grecji w przystępnej odsłonie. Wspólne czytanie takiej książki to świetna okazja, aby wytłumaczyć dziecku nawiązania do mitologii greckiej i rzymskiej, które pojawiają się w popkulturze, między innymi w bajkach Disneya, chętnie oglądanych przez najmłodszych. Warto podsunąć dzieciom również dopasowane do ich zdolności poznawczych wydanie mitów słowiańskich, często słabo znanych również dorosłym. W Polsce możemy znaleźć książkę “ART. Mitologia. Przygody słowiańskich bogów”, która pozwoli dzieciom i rodzicom wspólnie zagłębić się w świat wierzeń naszych przodków.

Doskonałym wyborem dla dzieci w tym wieku są również publikacje podróżnicze skierowane do najmłodszych, jak na przykład książki z serii “Nela mała reporterka” albo książka “Dzieciaki świata” Martyny Wojciechowskiej. Tego typu książki opowiadają dużo o egzotycznych zakątkach globu, które z pewnością zainteresują ciekawych świata uczniów szkół podstawowych.

fot. Pexels.com

Dla starszych

W przypadku starszych dzieci podczas wyboru książki najlepiej podążać za personalnymi zainteresowaniami. Nie ma nic złego w kupowaniu książek o tematyce romansów zafascynowanej takimi relacjami piętnastolatce uczącej się w ósmej klasie, a książka dla licealisty niekoniecznie powinna dotyczyć tego samego, co publikacje dostosowane do osób uczących się w szkole podstawowej. Przed wyborem idealnej książki dla nastolatka warto po prostu porozmawiać z osobą, którą chcemy obdarować daną książką.

Z kolei rodzicom szukającym książki o wychowaniu dziecka poleca się skierowanie ku pozycjom z kategorii książek psychologicznych, które pozwalają na lepsze zrozumienie mechanizmów, które rządzą w głowie rozwijających się dzieci.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here