uzależniam od książek
uzależniam od książek

Arteterapia. Scenariusze zajęć – Anna Pikała, Magdalena Sasin

Niedawno polecałam Wam książkę Rozwojowe wzgórze. Program rozwoju osobistego dla dzieci z elementami arteterapii. Dziś w ramach promocji książek terapeutycznych przedstawiam publikację Arteterapia. Scenariusze zajęć, która jest szczególnie kierowana do osób pracujących z dziećmi, ale może być również ciekawą książką dla teoretyków zainteresowanych tematem arteterapii. Książka zawiera skondensowaną wiedzę teoretyczną, z podbudową historyczną i filozoficzną. Z pewnością każdy, kto chce dowiedzieć się czegoś o tej dziedzinie, znajdzie w niej sporo informacji i inspiracji do dalszego zgłębiania tematu.

 

Arteterapia to dziedzina z pogranicza psychologii, pedagogiki i sztuki. Jest to taka metoda terapii, która wykorzystuje różne rodzaje sztuki (m.in. sztuki plastyczne, wizualne, muzyczne czy książki) w celu poznania, zrozumienia i radzenia sobie z problemami uczestników terapii. Arteterapia pomaga m.in. w integrowaniu grupy, rozwoju pamięci, koncentracji i uwagi, rozwoju umiejętności komunikowania się, odkryciu zainteresowań, wzrostu wiary w siebie i poczucia własnej wartości oraz samokontroli uczestników (uczniów).

 

Arteterapia. Scenariusze zajęćKsiążka wydana nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego to dobra propozycja dla nauczycieli, pedagogów, bibliotekarzy i wszystkich tych osób, które w swojej pracy chcą wykorzystać efekty arteterapii i wzbogacić swój warsztat pracy oraz lepiej zrozumieć problemy, z którymi borykają się uczniowie. Autorki kierują swoją książkę do czytelników, którzy dotąd nie mieli dużej styczności z tematem arteterapii, a chcą poszerzyć i uzupełnić swoje kompetencje o wiedzę teoretyczną i praktyczną. Dla osób, które są już biegłe w tej dziedzinie, książka może stanowić źródło skompilowanej wiedzy o arteterapii, jednak jej lektura nie będzie niosła ze sobą żadnych nowych czy odkrywczych informacji.

Arteterapia. Scenariusze zajęć jest podzielona na dwie części: pierwsza to część teoretyczna, która przybliża zagadnienie arteterapii: jej genezę, historię, specyfikę i metodologię oraz dokładnie opisuje wszystkie rodzaje arteterapii (m.in. muzykoterapię, biblioterapię, filmoterapię, teatroterapię, choreoterapię itd.). Oprócz tego autorki opisały niektóre problemy edukacyjno-wychowawcze, w których arteterapia może znaleźć zastosowanie. Znajomość podbudowy teoretycznej arteterapii pomaga efektywniej wykorzystywać tę metodę w pracy z dziećmi.  

 

W części praktycznej znajdziemy szesnaście kompletnych scenariuszy zajęć z dziećmi. Każdy scenariusz dotyczy jednego wybranego problemu i zawiera komentarz określający cele, rodzaje zastosowanej arteterapii, przebieg zajęć, opis ćwiczeń, wskazówki na temat organizacji zajęć oraz konteksty pedagogiczne i artystyczne wykorzystane w scenariuszach. Oprócz tego autorki podają ogólne zasady konstruowania scenariuszy zajęć oraz projektowania działań arteterapeutycznych, dzięki czemu każdy nauczyciel może samodzielnie zorganizować zajęcia z użyciem arteterapii.

Książka jest opatrzona obszerną bibliografią i przypisami, które ułatwiają dalsze zgłębianie tematu dla osób, które są szerzej zainteresowane arteterapią. Dodatkowo na marginesach umieszczono wskazówki dotyczące tego, co znajduje się w poszczególnych akapitach. To niezmiernie ułatwia odbiór tekstu i pozwala przy powtórnej lekturze odnaleźć najbardziej interesujące informacje.


Recenzja powstała w ramach współpracy z portalem

logo granice.pl